czwartek, 26 kwietnia 2018

MLEKO ROŚLINNE - KTÓRE NAJLEPSZE DO LATTE?

Dzisiejszy post będzie porównaniem roślinnych napojów, które z założenia są przeznaczone dla baristów. Takie specjalne przeznaczenie wiąże się przede wszystkim ze wzbogaceniem napoju w dodatkowe składniki, które pozwolą na większe pienienie się napoju. Zapraszam na test!





W sklepach ze zdrową żywnością (stacjonarnych i internetowych) oraz sklepach typu Selgros udało mi się znaleźć kilka rodzajów napojów roślinnych dla baristów. W zestawieniu będą brały udział zarówno sojowe napoje, jak i owsiane czy nawet migdałowy.

Do testów używałam ekspresu do kawy Saeco Incanto z pojemnikiem do spieniania napoju. 
Ocena powyższych produktów jest moją subiektywną opinią. Jeśli chcecie przekonać się na własnej skórze, jak smakują i pienią się opisane napoje, zachęcam do ich wypróbowania. Post nie jest sponsorowany.

1. Alpro - napój sojowy dla baristów (napój znajdziecie np. tutaj).



Smak po połączeniu z kawą: delikatny jednak wyczuwalny
Poziom spienienia: 8/10
Cena: 10,45 zł
Dostępność: napój kupiłam w Selgrosie.
Składniki: woda, obłuszczone ziarno soi (6,5%), ekstrakt jabłkowy, regulatory kwasowości (fosforany potasu), węglan wapnia* (*=subst. wzbogacaj.), maltodekstryna, sól morska, stabilizator (guma gellan), witaminy* (*=substancje wzbogacające) (B2, B12, E, D2). Może zawierać śladowe ilości migdałów i orzechów laskowych.
Z
awartość tłuszczu na 100 g: 1,9 g
Ogólny ranking: 7/10

Napoje sojowe mają to do siebie, że ich smak jest dość mocno wyczuwalny. W przypadku napoju Alpro było podobnie. Mając na uwadze pozostałe produkty Alpro zauważalne jest dodawanie tych samych stabilizatorów i regulatorów kwasowości, a także cukru w niektórych przypadkach. Pianka była gęsta i dość sztywna. Nachalność soi powoduje, że raczej nie kupię go ponownie.



2. Joya - napój sojowy dla baristów (informacje o napoju znajdziecie tutaj)



Smak po połączeniu z kawą: nienachalny, lekko wyczuwalny
Poziom spienienia: 9/10
Cena: 6,99 zł
Dostępność: marka Joya pojawia się w Biedronce i Lidlu, jednak ten konkretny napój kupiłam w Selgrosie.
Skład: baza sojowa 99% (woda, soja 7,5%); węglan wapnia; stabilizator: guma gellan, maltodekstryna, regulator kwasowości: węglan potasu, witaminy: D2, B12, naturalny aromat, sól
Zawartość tłuszczu na 100 g: 1,9 g
Ogólny ranking: 7/10

Powiem szczerze, że wybierając ten napój do testowania najbardziej się go obawiałam. Miałam jakieś dziwne przeczucie, że skład jest jakiś "podejrzany". Po spienieniu napoju okazało się, że poziom spienienia jest najwyższy ze wszystkich napojów, które dotychczas testowałam. Jeśli chcecie uzyskać sztywną piankę, która długo się utrzymuje, to może być coś dla Was.




3. Oatly - napój owsiany dla baristów (napój znajdziecie np. tutaj).



Smak po połączeniu z kawą: delikatny, lekko wyczuwalny
Poziom spienienia: 7/10
Cena: 11,80 zł
Dostępność: produkty marki Oatly widziałam w kilku miejscach (w Piotrze i Pawle czy nawet w Carefour Express), ja zaś kupiłam napój w sklepie Evergreen.
Składniki: baza owsiana (woda, owies 10%), olej rzepakowy, regulator kwasowości (fosforan dipotasowy), węglan wapnia, fosforan wapnia, sól, witaminy (D2, ryboflawina i B12)
Zawartość tłuszczu na 100 g: 3,0 g

Ogólny ranking: 8/10

Poziom spienienia jest bardzo przyzwoity. Słodki napój owsiany stanowi w moim odczuciu idealny dodatek do kawy. Plus za fortyfikację w witaminy, jednak słaba dostępność i dość wysoka zawartość tłuszczu, raczej mnie zniechęca do ponownego zakupu.



4. Alpro - napój migdałowy dla baristów (napój znajdziecie np. tutaj).

Smak po połączeniu z kawą: wyczuwalny orzechowy posmak
Poziom spienienia: 6/10
Cena: 11,99 zł
Dostępność: napój udało mi się kupić w sklepie internetowym Urban Vegan, o którym pisałam niedawno post.
Składniki: woda, migdały (2,5%), cukier, fruktoza, regulator kwasowości (fosforan dipotasowy, fosforan monopotasowy), wapń (węglan wapnia), stabilizator (guma guar, guma gellanowa), aromat naturalny, sól morska
Zawartość tłuszczu na 100 g: 1,2 g

Ogólny ranking: 6/10

Napój migdałowy dla baristów był sporym zaskoczeniem. Generalnie z doświadczenia wiem, że napoje migdałowe (podobnie jak ryżowe) nie pienią się zbyt dobrze. W przypadku napoju migdałowego Alpro pojawiła się pianka, która utrzymywała się całkiem długo, jednak dało się wyczuć zbyt mocną, jak dla mnie, nutkę orzechową. W porównaniu do wcześniejszych napojów poziom spienienia nie był w 100% zadowalający. 





5. Alpro - napój kokosowy dla baristów (napój znajdziecie np. tutaj).



Smak po połączeniu z kawą: wyczuwalny delikatny kokosowy posmak
Poziom spienienia: 7/10
Cena: 11,90 zł
Dostępność: 
napój udało mi się kupić w sklepie internetowym Urban Vegan, o którym pisałam niedawno post.
Składniki: woda, mleko kokosowe (3,5%) (krem kokosowy, woda), ziarna sojowe (2,8%), cukier, fruktoza, regulatory kwasowości (fosforan dipotasowy, fosforan monopotasowy), wapń (węglan wapnia) aromaty, stabilizator (guma gellanowa)
Zawartość tłuszczu na 100 ml: 1,4 g

Ogólny ranking: 7/10

Jeśli nie jesteście fanami kokosowych smaków to może nie spodobać się Wam akurat ten napój. Ja osobiście uwielbiam kokosa w każdym wydaniu, więc jego delikatny posmak w kawie w ogóle mi nie przeszkadza. Uważam jednak, że dodatki w postaci stablizatorów, cukru czy regulatorów kwasowości są zupełnie niepotrzebne. W celu umożliwienia większego poziomu spienienia producent zdecydował się również dorzucić soję do tego napoju, która na szczęście nie jest w ogóle wyczuwalna. Poziom spienienia, jak na napój kokosowy, był naprawdę zadowalający.






6. Joya - bio napój owsiany (informację o napoju znajdziecie tutaj)



Poziom spienienia: 6/10
Cena: 8,90 zł
Dostępność: napój jest dostępny np. w Lidlu

Składniki: baza owsiana (99,5%) - woda, bezglutenowy pełnoziarnisty owies (11,5%)*, olej słonecznikowy*, sól (* - z kontrolowanych gospodarstw ekologicznych)
Zawartość tłuszczu na 100 ml: 0,8 g
Ogólny ranking: 9/10

Dotychczas nie wyobrażałam sobie kawy bez kremowego, dobrze spienionego mleka. Jednak z czasem zmieniłam zdanie i obecnie moim ulubionym "mlekiem" do kawy jest to marki Joya. Nie jest to co prawda napój roślinny dla baristów, ale chciałam się koniecznie podzielić zdaniem na jego temat. Napój owsiany jest naturalnie lekko słodki i delikatnie się pieni. Dodatkowo napój owsiany Joya nie ma żadnych podejrzanych dodatków i jego dostępność jest naprawdę duża. Może pianka nie jest idealna i szybko znika, ale za to na pewno już nie muszę dosładzać kawy!





***
PODSUMOWANIE

Poniżej znajdziecie zestawienie składów poszczególnych napojów z podziałem na zawartość tłuszczu, cukru i innych dodatków.
W mojej opinii, jeśli jesteście na etapie "nie wypiję kawy bez mlecznej pianki" to warto spróbować napojów przeznaczonych dla baristów. Jednak dostępność tych "bardziej wyszukanych" jest niewielka. Osobiście polecam spróbować napój owsiany Joya, bez którego od dłuższego czasu nie wyobrażam sobie mojej porannej kawy.

8 komentarzy:

  1. A jak się ma sprawa z napojami roślinnymi nie dla baristów? Próbowałaś ? Muszę jutro sprawdzić ecomila migdałowego z minimalnym składem ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze używałem zwykłego mleka do kawy, nigdy nawet nie czytałem o mleku roślinnym. Musze spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja podrzucam swoje doświadczenia z mlekiem roślinnym o kawy, ale z pozycji baristy. Wg mnie najlepsze mleka to owsiane, oraz migdałowe :) http://soboniak.com/iii-czesc-porownania-mlek-roslinnych-do-kawy/

    OdpowiedzUsuń
  4. No właśnie ja ostatnio zakochałam się w Cappuccino na mleku migdałowym ALPRO for professionals, ale nigdzie go nie można dostać niestety. (Piłam w Costa Coffee). Gdybyś wiedziała gdzie je można kupić detalicznie to proszę o info.
    E

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za świetny artykuł! Trzy miesiące temu przeszłam na dietę wegańską i od tego momentu mój ekspres do kawy z Delonghi stoi w kącie. Nie pomyślałam, że mogę używać mleko roślinne zamiast krowiego. Dziś zrobiłam sobie przepyszne Latte z mleka Joya dla baristów. Kawa wyszła przepyszna!

    OdpowiedzUsuń
  6. dziekuje za artykół :) bardzo inforatywny, super porównania, dokładnie tego potrzebowałam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. czy któreś z tych polecanych przez Panią mlek roślinnych do kawy są dostępne w Biedronce lub Lidlu ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz prawie każde można spotkać w tych sklepach (oprócz Oatly).

      Usuń